måndag 18 april 2011

Utryckningar och rökdyktning på Sofias praktik

Sofia, som går Barn- och fritidsprogrammet, har haft en hektisk APU. Som praktikant på brandstationen i Tidaholm har hon både fått följa med på riktiga larm, prova på is-livräddning, rökdykning och fått vara med på träningar i hur man räddar personer som varit med om bilolyckor.

- Det har varit jätteroligt! Jag har fått prova på mycket olika saker, vissa av larmen jag har åkt med på har varit lite jobbiga men det har alltid funnits någon att prata med efteråt. Att prova att hoppa ner i en isvak var också spännande – och inte så kallt som jag man kan tro tack vare den skyddande dräkten, säger Sofia.

Alla som går på Yrkesprogram är ute på APU under sin utbildning. Att prova på något man kanske vill jobba med i framtiden är viktigt, eftersom det gör det lättare att välja rätt efter gymnasiet.

- Jag har bestämt mig – jag ska söka in till högskolan för att bli brandman! avslutar Sofia.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar